Zakres usług merchandisingowych oferowanych przez agencje

99% wartości budżetów przeznaczanych na usługi Merchandisingowe jest wydawane na powtarzalną usługę polegającą na dbaniu o towar klienta dostępny w sklepie. Na czym polega "dbanie o towar"? To wynika ze zdefiniowanych potrzeb zleceniodawcy - producenta czy dystrybutora zlecającego usługę merchandisingową. W największym uproszczeniu "dbanie o towar" sprowadza się do zapewnienia dostępności produktu w sklepie i jego jak najlepszym wyeksponowaniu.

Dlaczego warto "zadbać o towar"?
Wszystkie dostępne badania jednoznacznie wskazują na ogromny wpływ prawidłowego wyeksponowania towaru w sklepie na jego odsprzedaż. Tzn.: im lepiej zadbamy o dostępność i właściwą ekspozycję produktu na terenie sklepu tym będziemy mieli większą sprzedaż produktu z tego sklepu a co za tym idzie większe zamówienia od producenta do sklepu.

Co w takim razie obejmuje oferta agencji?
Lista może być bardzo długa, poniżej wymieniamy kilka przykładowych działań. Należy mieć świadomość że im więcej oczekujemy w ramach usługi tym jej koszt będzie wyższy:
 1. Uzupełnianie towaru na regale
 2. Uzupełnianie towaru na dodatkowych ekspozycjach
 3. Tzw, face'owanie - czyli ułożenie produktu stroną frontową do klienta
 4. Dbanie o ustawienie produktów na półce zgodnie z zasadą FEFO
 5. Kontrola terminów przydatności do spożycia produktów w sklepie
 6. Tworzenie ekspozycji dodatkowych, promocyjnych
 7. Informowanie Zleceniodawcy o brakach towaru w sklepie
 8. Tworzenie wstępnych zamówień
 9. Raportowanie:
  - wykonanych zadań,
  - braków produktowych,
  - ilości produktów z krótkim terminem lub przeterminowanych,
  - cen produktów Zleceniodawcy i/lub konkurencji,
  - działań konkurencji,
  - dostępności produktów Zleceniodawcy i/lub konkurencji, itd.

Jak widać lista zadań może być bardzo długa. I słusznie niektórzy z Was zauważą że pokrywa się z obowiązkami Przedstawicieli Handlowych. Niewątpliwie dobry merchandiser to "nowa wersja PH", ale znacznie tańsza i efektywniejsza.

Rodzaje usług merchandisingowych.

 Ze względu na sposób zorganizowania można wyróżnić przynajmniej dwa podstawowe typy usług realizowanych przez pracowników agencji - Merchandiserów:

A. Merchandising współdzielony (stacjonarny lub mobilny)
Najczęściej występującą wersją usługi jest właśnie Merchandising współdzielony stacjonarny: Jeden Merchandiser dba o towar kilku, czasem nawet kilkunastu producentów. Jego przełożony (Kierownik regionalny), również odpowiada za współpracę z nawet kilkudziesięcioma producentami.
Uzupełnieniem usługi stacjonarnej jest Merchandiser Mobilny - wyposażony w samochód, umożliwiający mu obsługę kilkudziesięciu sklepów także w sytuacji gdy z jakiś powodów regularny Merchandiser nie może zrealizować swoich zadań. Tego typu usługa jest oferowana w mniejszych sklepach, w których zleceń na usługę merchandisingową jest na tyle niedużo, że nie można znaleźć chętnych do wykonywania pracy tylko w tym jednym sklepie.

B. Merchandising dedykowany (stacjonarny lub mobilny)
Na merchandiserów dedykowanych stacjonarnych mogą sobie pozwolić najwięksi producenci na rynku, posiadający tak szeroki asortyment, który uzasadnia zatrudnienie de facto w pełnym wymiarze godzin dedykowanej osoby do pracy w jednej lokalizacji . W praktyce jest bardzo rzadko spotykany. Np firma Procter&Gamble od wielu lat zleca usługi merchandisingowe w wersji dedykowanej. Pewnym typem usługi dedykowanej jest zlecenie agencji zatrudnienia kadry managerskiej w wersji dedykowanej (Dedykowani dla Zleceniodawcy Kierownicy Regionalni zarządzają wówczas pracą współdzielonych Merchandiserów). Częściej spotykaną jest wersją Mobilnego Merchandisera Dedykowanego. Taka osoba uzupełnia wówczas usługę stacjonarną (współdzieloną lub dedykowaną) o obsługę mniejszych sklepów w których nie daje się zatrudnić merchandisera zw względu na minimalne zainteresowanie jego usługami.
Lorem ipsum
  • Lorem ipsum
  • Ac vehiclur
  • Dignissim porttitor
  • Amet placerat dui
  • Donec mollis vel arcu
  • Sed dictum sapien

Poprzedni krok

Następny krok

Kiedy start?