99% wartości budżetów przeznaczanych na usługi Merchandisingowe jest wydawane na powtarzalną usługę polegającą na dbaniu o towar klienta dostępny w sklepie. Na czym polega "dbanie o towar"? To wynika ze zdefiniowanych potrzeb zleceniodawcy - producenta czy dystrybutora zlecającego usługę merchandisingową. W największym uproszczeniu "dbanie o towar" sprowadza się do zapewnienia dostępności produktu w sklepie i jego jak najlepszym wyeksponowaniu.
Dlaczego warto "zadbać o towar"?
Wszystkie dostępne badania jednoznacznie wskazują na ogromny wpływ prawidłowego wyeksponowania towaru w sklepie na jego odsprzedaż. Tzn.: im lepiej zadbamy o dostępność i właściwą ekspozycję produktu na terenie sklepu tym będziemy mieli większą sprzedaż produktu z tego sklepu a co za tym idzie większe zamówienia od producenta do sklepu.
Co w takim razie obejmuje oferta agencji?
Lista może być bardzo długa, poniżej wymieniamy kilka przykładowych działań. Należy mieć świadomość że im więcej oczekujemy w ramach usługi tym jej koszt będzie wyższy:
1. Uzupełnianie towaru na regale
2. Uzupełnianie towaru na dodatkowych ekspozycjach
3. Tzw, face'owanie - czyli ułożenie produktu stroną frontową do klienta
4. Dbanie o ustawienie produktów na półce zgodnie z zasadą FEFO
5. Kontrola terminów przydatności do spożycia produktów w sklepie
6. Tworzenie ekspozycji dodatkowych, promocyjnych
7. Informowanie Zleceniodawcy o brakach towaru w sklepie
8. Tworzenie wstępnych zamówień
9. Raportowanie:
- wykonanych zadań,
- braków produktowych,
- ilości produktów z krótkim terminem lub przeterminowanych,
- cen produktów Zleceniodawcy i/lub konkurencji,
- działań konkurencji,
- dostępności produktów Zleceniodawcy i/lub konkurencji, itd.
Jak widać lista zadań może być bardzo długa. I słusznie niektórzy z Was zauważą że pokrywa się z obowiązkami Przedstawicieli Handlowych. Niewątpliwie dobry merchandiser to "nowa wersja PH", ale znacznie tańsza i efektywniejsza.